5 praktiske råd til commissioning-processen
Når du skal udføre commissioning, er der mange forskellige parter involveret i byggesagen, og du skal som Cx-leder holde styr på mange procespunkter. Jeg har nedenfor samlet 5 praktiske råd, som kan guide dig igennem de grundlæggende elementer i commissioning-processen.
Hvis du vil læse mere omkring de enkelte emner, kan du besøge CxWiki.dk og læse bogen Guide til commissioning i praksis.
- 1) Commissioning ydelsesbeskrivelsen
- 2) Commissioning kravene
- 3) Commissioning loggen
- 4) Aftalegrundlaget
- 5) Effektive teams
1) Commissioning ydelsesbeskrivelsen
Commissioning ydelsesbeskrivelsen (Cx-ydelsesbeskrivelse) er dokumentet, som beskriver de specifikke Cx-aktiviteter, der skal udføres på sagen, samt de Cx-dokumenter der skal udarbejdes. Cx-ydelsesbeskrivelsen beskriver altså de ydelser, som er indeholdt i Cx-processen.
Cx-ydelsesbeskrivelsen kan udformes på flere måder. I Københavns Lufthavne har bygget dokumentet op i kronologisk orden, samt udarbejdet specifikke afsnit for hhv. rådgiveren og entreprenøren. Det giver rådgiveren og entreprenøren mulighed for kun at læse omkring de ydelser, som de skal levere.
Hvis ledelsen af Cx-processen skal udbydes, vil det ligeledes være Cx-ydelsesbeskrivelsen, som skal beskrive de forventede Cx-ydelser. Det kan dog være svært i Ide- og programfasen at udarbejde en detaljeret Cx-ydelsesbeskrivelse for Cx-lederen - i sådanne tilfælde kan der fx arbejdes med skiverådgivning, den første skive indeholder udarbejdelse af Cx-planen og Cx-kravene, mens den næste skive indeholder den resterende del af processen.
2) Commissioning krav
Commissioning kravene (Cx-kravene) er grundstenen i Cx-processen - det er de krav, som verificeres igennem hele projektet. Er der ingen krav = så er der ingen Cx-proces.
Cx-kravene skal være funktionsbaserede og målbare. Det vil sige, at alle kravene skal kunne verificeres. Verificeringen kan fx være ved visuel kontrol, granskning eller test.
Kravene skal være bygherrens/driftsherrens krav til byggeriet. Her kan der med fordel benyttes inddragende metoder, hvor driftspersonalet eller teknikere bidrager med viden og udarbejdelse af kravene.
I nogen tilfælde vil bygherren kun i begrænset omfang have mulighed for at bidrage til kravstillelsen. I disse tilfælde er det Cx-lederens ansvar at sikre, at de enkelte Cx-specialister udarbejder nogle gode Cx-krav. I andre tilfælde vil der kunne være et projektmateriale, som kravstillelsen skal tage udgangspunkt i - fx et byggeprogram. Hvis der allerede foreligger noget projektmateriale, skal Cx-specialisterne uddrage målbare krav fra dette.
3) Commissioning loggen
Commissioning-loggen (Cx-loggen) er Cx-teamets huskeliste. Det er i det dokument, hvor alle Cx-observationer og -afklaringer skal kunne findes.
I starten af Cx-processen skal Cx-lederen implementere Cx-loggen, så den bliver en central del for alle deltagere i Cx-processen. Der er ikke fast format for Cx-loggen - den kan fx være opbygget i Excel eller i en online software løsning. Vigtigst af alt er, at den er dynamisk og alle har adgang til den.
I nogle tilfælde vil testoversigten kunne overtage en del af Cx-loggens arbejde. Der skal dog være opsat klare retningslinjer for, hvordan dokumenterne benyttes, hvis de overlapper hinanden.
4) Aftaledokumenter
Aftaledokumenter - ofte i daglig tale benævnt kontrakter - skal der være styr på for alle parter. En aftale på byggesager består ofte af en aftale, standard betingelser og ydelsebeskrivelser.
Gældende for alle parter i byggesagen er, at der til deres aftale skal vedlægges Cx-ydelsesbeskrivelsen (beskrevet ovenfor). Ydelsesbeskrivelser som YBL18 og YBB19 kan ikke stå alene som ydelsesbeskrivelser for Cx-processen. Det samme gør sig gældende for ABR18, AB18 og ABT18, da ingen af disse beskriver Cx-ydelserne.
5) Effektive Cx-teams
Commissioning er en support-proces - en proces som alle i byggesagen skal drage fordel af. Rådgiveren skal aktivt bruge Cx til verificering af tegningsmaterialet, entreprenøren skal bruge Cx til verificering af installationer og bygherren skal bruge til at sikre, at det leverede resultat lever op til kravene.
Der er nogen, som vælger at benytte Commissioning som en politiinstans til at finde fejl. Det fordrer ikke altid positivt til et tværfagligt samarbejde på tværs af byggesagens aktører. Der skal derfor fra Cx-lederens side altid være et fokus på, at Cx-møder er praktiske, proaktive og løsningsorienterede.
På Cx-møderne bør diskussioner omkring økonomi og placering af ansvar for retroperspektive ting ikke foregå. Elementer som disse bør hejses til projektledelsen, som skal håndtere dem.
Det var 5 råd til at guide dig videre i en verden af commissioning. Vil du have flere råd og tips, så kan du læse videre på CxWiki.dk og Guide til commissioning i praksis.